Sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren
PodiumPower: een originele groepstraining waarbij scholieren drama gebruiken om hun sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Toneelvormen worden ingezet om scholieren bijvoorbeeld te helpen emoties te uiten. Door emoties een ‘podium’ te geven en bespreekbaar te maken, zoals de mogelijke huidige angst voor vaccineren, wordt direct het stresslevel bij de scholier verlaagd. Daarnaast hebben veel scholieren de laatste tijd veel in isolement geleefd wegens de coronapandemie; met deze training wordt expliciet de sociale interactie weer aangewakkerd en gestimuleerd. De pandemie, maar ook de constante druk van sociale media (‘de perfecte wereld’) heeft zijn weerslag op het zelfvertrouwen van scholieren. Middels de creatieve werkvormen van PodiumPower krijgt dit zelfvertrouwen een positieve boost.
Gebruik van spel, decor en kleding
Het (vrij) gebruik van spel, decor en kleding kan helpen om verlegen, introverte scholieren hun stem te laten ontdekken en horen. Meer extraverte scholieren kunnen door het toepassen van dramatechnieken leren hun emoties in spelvorm gereguleerd te uiten en te leren afstemmen op de ander. De workshops hebben een rode draad, maar er wordt gekeken naar de groepsdynamiek en emoties zodat de training naadloos aansluit op de groep scholieren.
Voor iedere scholier
De training PodiumPower geeft op een laagdrempelige wijze letterlijk een podium voor elke scholier ongeacht leerprestaties, mate van sociaal-emotionele ontwikkeling, afkomst, geslacht of geloof. Omdat elke scholier zich in meer of mindere mate kan identificeren met de creatieve werkvormen, is direct een positieve ontwikkeling zichtbaar op sociaal-emotioneel vlak.
“Drama inzetten voor sociaal-emotionele ontwikkeling”
Highlights training
- Voor het PO en het VO
- Regio Arnhem | Elders in overleg
- 8 leerlingen
- 8x 60 minuten
- Op school o.l.v.
een systeemtherapeut/dramatherapeut
- Tip: verschillende leeftijden in groep mogelijk